SOCIALE ONDERNEMING CRE8

OPRICHTERS

Jurre Groenenboom Oprichter CRE8 / Ontwerper
Jurre Groenenboom studeerde Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft en werkte daarna onder andere als product ontwerper bij HEMA, als ontwerpdocent bij de TU Delft en Haagse Hogeschool en als freelance product ontwerper in opdracht van verschillende bedrijven. Als oprichter en drijvende kracht achter CRE8 is hij oa verantwoordelijk voor de productontwikkeling en werkplaats. Daarnaast geeft hij de interne opleidingen vorm als onderdeel van het leer-werk-programma om daarmee de (creatieve) vaardigheden van de jongeren die bij CRE8 aan de slag gaan te vergroten.

Maria Nguyen: Medeoprichter CRE8 / Marketing
Nadat Maria Nguyen afstudeerde als Industrieel Ontwerper aan de TU Delft deed zij eerst marketing ervaring op bij Philips en verschillende non-profit organisaties. Maria is vanaf de oprichting betrokken bij CRE8 en verzorgt de marketing en communicatie. Daarnaast is zij verantwoordelijk voor het onderhouden van de contacten en verkrijgen van financiering vanuit het sociale domein en fondsen.

DIENSTEN VAN CRE8

De sociale firma CRE8 bestaat uit een samenwerking tussen een stichting en een BV die respectievelijk hun welzijnsdoelstellingen en commerciële doelstellingen nastreven. De BV biedt jongeren een inspirerende bedrijfsmatige werkomgeving aan en begeleidt ze bij het leren werken met de moderne apparatuur. Op deze manier willen wij een positieve bijdrage leveren aan de carrièrekansen van deze jongeren en aan de maatschappij. De BV wordt geleid door Jurre en Maria en voert werkzaamheden uit rondom digitale fabricage in opdracht van zakelijke klanten en ten behoeve van de fabricage en verkoop van zelf ontworpen consumentenproducten. Daarnaast kunnen klanten bij ons terecht voor adviezen en ontwerpen met betrekking tot prototyping en productie. Wij kunnen u begeleiden vanaf het begin tot het eind van de ontwikkeling van een product.

WINKEL & WEBSHOP

Onze productcollectie is te zien in onze webshop of etalage aan de Kabelweg. Zo goed als alle producten zijn door ons zelf ontworpen, enkele door bevriende collega’s. Inmiddels worden onze producten verkocht in talloze winkels en webshops in Nederland, Belgie, Duitsland en Frankrijk.

Kom gerust een keertje bij ons langs, dan kunt u een kijkje nemen in onze werkplaats en zien hoe wij alles maken.

ONZE MISSIE

CRE8 heeft als sociale onderneming de primaire doelstelling om maatschappelijke impact te realiseren, uiteraard op een financieel gezonde en duurzame manier! De impact die wij willen realiseren hebben we aan de hand van de 3 P’s (People, Planet, Profit) geformuleerd tot concrete doelstellingen:

  • People: Wij streven naar een inclusieve samenleving met gelijke kansen voor iedereen
  • Planet: Wij streven naar een zo klein mogelijk carbon footprint en tevens de consument ervan bewust te maken producten worden gemaakt
  • Profit: Wij streven naar maatschappelijke winst en stabiele omzetgroei met onze unieke waarde propositie

ONZE IMPACT

Aan de hand van een ‘Theory of Change’ hebben we de beoogde effecten van onze werkzaamheden geformuleerd. Onze activiteiten leiden tot een output die mogelijk een positief effect hebben op de deelnemers. Directe effecten zijn meetbaar en kunnen ook weer leiden tot indirecte effecten. Die zijn minder concreet en daardoor moeilijker te meten of deze voortkomen uit de activiteiten die we aanbieden. De belangrijkste beoogde effecten, zowel direct als indirect willen we graag in kaart brengen middels 6 verschillende metingen.

RESULTATEN

Onze resultaten hebben we uiteen gezet op de pagina Impact van CRE8. Ons volledige Impact Rapportage van het afgelopen jaar is hier te vinden.

MISSIE WAARBORGING

In de statuten van CRE8 BV staat bij Artikel 3 de missie beschreven en deze wordt oa gewaarborgd doordat Stichting CRE8 een prioriteitsaandeel bezit. Stichting CRE8 heeft primair een sociale doelstelling, is in het bezit van een ANBI status en wordt bestuurd door 3 onafhankelijke bestuursleden. Meer informatie over de Stichting CRE8 is hier te vinden. De statuten van de BV bepalen dat de stichting via het prioriteitsaandeel haar voorafgaande goedkeuring moet geven (artikel 20 & 30) over o.a.:

  • Het vaststellen of wijzigen van de jaarlijkse sociale doelstellingen;
  • Het uitbreiden, wijzigen of staken van ondernemingsactiviteiten;
  • Het wijzigen van de statuten.

Daarnaast beschrijven de statuten de consequenties bij winst en bijbehorende uitkeringen (artikel 23) en bij ontbinding en vereffening (artikel 34)

 

FINANCIEEL BELEID

BELONINGS BELEID

Het beloningsbeleid van CRE8 is erop gericht om haar medewerkers in redelijkheid maar niet buiten proportie te belonen, waarbij de verhouding tussen de hoogst en de laagst betaalde werknemer niet meer dan drie bedraagt. Als uitgangspunt voor het vaststellen van de salarissen van de diverse functies en de bijbehorende arbeidsvoorwaarden gebruiken we de CAO Social Werk als leidraad.

Wijze van financiering

INKOMSTEN:

Maatschappelijk saldo

In 2016 heeft economisch adviesbureau LPBL op verzoek van gemeente Amsterdam een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) uitgevoerd op de leer-werk trajecten van CRE8. Op basis van de gegevens uit 2014 en 2015 bleken de baten van de trajecten van Cre8 en Streetcornerwork de kosten ruim te overstijgen. De kosten-baten verhouding is in de basisvariant 1,7. Dat wil zeggen dat iedere geïnvesteerde euro 1,70 euro oplevert. Het maatschappelijk saldo is in dat geval zo’n 175.000 euro positief. Wel vallen de meeste baten op lange termijn, als de jongeren die terug gaan naar school de arbeidsmarkt betreden. Het zijn dan ook de jongeren die de grootste baathebbers zijn. Zij hebben een betere uitgangspositie in de maatschappij en op de arbeidsmarkt en ervaren een verbetering in kwaliteit van leven. Op basis van deze analyse en de kwantitatieve resultaten tot aan nu kan geconcludeerd worden dat de baten en het maatschappelijke saldo alsmaar verder zullen zijn gestegen.

Donaties en ‘impact bewuste’ investeringen

CRE8 heeft de afgelopen jaren van verschillende fondsen donaties mogen ontvangen: Stichting DOEN, Kansfonds, VSB fonds, Fonds21, Fundatie Sobbe en het Anton Jurgens Fonds. Met deze donaties hebben we CRE8 kunnen opzetten, enkele tegenslagen kunnen opvangen en nieuwe plannen tot uitvoering gebracht. Om ook in de toekomst in aanmerking te blijven komen van deze inkomsten willen we de maatschappelijke impact die we realiseren nog beter in kaart gaan brengen. Op die manier willen we niet alleen onder de aandacht blijven van de fondsen die we al kennen, maar ook andere fondsen en vermogende particulieren aanspreken met het oog op ‘impacte bewuste’ investeringen. Daarnaast heeft CRE8 de afgelopen jaren een aantal keurmerken ontvangen, waarbij het PSO 30+ de meest waardevolle is. Dit is een wetenschappelijk onderbouwd kwaliteitskeurmerk van TNO omtrent arbeidspartipatie waarbij CRE8 op het hoogste niveau is ingeschaald. Dit keurmerk speelt in grote mate mee bij de besluitvorming rond ‘Social Return’ verplichtingen.

Verhuizing

De verhuizing naar onze nieuwe werkplaats in 2023 met veel meer ruimte en mogelijkheden heeft veel tijd, energie en financiele middelen gevraagd. Wij zijn het Anton Jurgens Fonds en Stichting DOEN erg dankbaar voor de financiele steun die we daarbij hebben ontvangen. Dat deze steun significant was is te zien aan de verschuiving van geldstromen, zoals links weergegeven.

Omzetgroei

Ondanks de verhuizing heeft onze productie in 2023 bepaald niet stil gelegen en net als de afgelopen jaren zijn we ook 2023 flink gegroeid, met 25%. Met de ruimte die we nu hebben en met meer apparatuur kunnen we grotere orders uitvoeren en bovendien orders parallel naast elkaar produceren. Daarnaast kunnen we nu groter en daarmee goedkoper materialen inkopen. De omzetpiek komt wel steeds meer te liggen in het laatste kwartaal en daarom willen we de bijbehorende werkzaamheden wat meer gaan uitsmeren over het jaar heen, door bijvoorbeeld voorraden aan te leggen.

Stakeholders beleid

CRE8 werkt samen met meerdere partijen om kennis te delen, gebruik te maken van expertise, inkomsten te vergaren uit diensten en bijdragen te ontvangen voor de maatschappelijke missie. Zo kunnen we meer impact maken en als onderneming groeien en bloeien.

In de stakeholders analyse hiernaast zijn de partijen op basis van belang en invloed ingedeeld. De stakeholders zijn weergegeven in een tabel die is ingedeeld op basis van de mate van invloed en de belangrijkheid van de stakeholders. De indeling is bepaald door de categorieën: beïnvloeder (1), sleutelfiguur (2), toeschouwer (3) en belanghebbende (4). De indeling van de stakeholders bepaalt de omgangs- en communicatiewijze.

Dat hebben we vastgelegd in onze stakeholders dialoog waarin weergegeven is op welke wijze en hoe vaak we met onze stakeholders in contact staan.

KEURMERKEN & LIDMAATSCHAPPEN